Wij kunnen niet niet communiceren

Wij kunnen niet, niet communiceren en wij babbelen heel wat af in ons leven. Dit doen wij zowel intern, met onszelf als extern met de ander. Soms hebben wij het ook óver de ander. Regelmatig maak ik de vergelijking met kamperen. Heb je weleens gekampeerd? Kamperen is leuk als het mooi weer is. Je kent het wel zonnetje lekker bbq-en voor je tent, prachtig. Maar wat als het weer omslaat en slechter wordt… wat dan? Oké één dag prima maar na een dag of twee wordt je het wel zat. Je kleren drogen niet, alles wordt klam en broeierig en je gaat je misschien wel irriteren.

Zo werkt het ook met communicatie als wij communiceren met elkaar en er is geen vuiltje aan de lucht, dan gaat het vaak nog best goed. Maar wat als het spannend wordt, dus metaforisch wat als je aan het ‘slecht weer kamperen’ bent. Dan doen wij soms rare dingen in onze communicatie.

Denk maar eens aan mensen die zichzelf groter maken en heel direct reageren, of juist niet reageren en ‘onderduiken’. Weer anderen die verstijven. Alle drie de manieren zijn onhandige manieren en zorgen vaak voor wrijving, dan wel bij jezelf, dan wel tussen jezelf en de ander.
Waar je ook naartoe gaat, zakelijk of privé, je neemt altijd en in alle situaties jezelf mee! Er is één iemand die het verschil kan maken in jouw communicatie, en dat ben jij! Krachtige communicatie zorgt voor meer autonomie. Dit betekent dat je vrij bent in je denken en je handelen. Ook als het spannend wordt.

Zorg dus dat je een master wordt in het krachtig communiceren. Want echt krachtig communiceren kan je leren. Kijk maar eens bij de 4 do’s van communicatie.

4 do's van Communicatie

Luisteren, luisteren en nog eens luisteren

Alle communicatie begint met luisteren. Echt ‘horen’ wat de ander zegt.

Over ANNA, OMA en NIVEA

Denk altijd aan ANNA: Altijd Navragen, Niet Aannemen.

Laat OMA thuis : Overtuigingen Meningen en Aannames.

Smeer NIVEA: Niet invullen voor een ander.

Stel de juiste vragen!

Vragen stellen lijkt gemakkelijk en in de praktijk blijkt dat 7 van de 10 mensen het ingewikkeld vinden om open vragen te stellen. Terwijl je hiermee een schat aan informatie opent voor jezelf.

De 'klik'

Creëer de klik met de ander. Vaak doen wij dit heel natuurlijk. En is ‘de klik’ er niet probeer deze dan te creëren door open te staan voor de communicatieve suggestie die de ander geeft.

TRAINING

Zelfverzekerd Communiceren

Wil jij aan de slag? Kijk dan eens bij de training zelfverzekerd communiceren. Een krachtpatser onder de communicatietrainingen.

Gratis on-demand webinar

Na jouw inschrijving start het on-demand  webinar Zelfverzekerd communiceren webinar.